- De luxewagens van Rolls Royce gingen in 2021 als warme broodjes over de toonbank door het hoge aantal doden in de coronapandemie.
- Sterfgevallen in hun omgeving deden mensen beseffen dat het leven kort kan zijn en dat ze nu willen leven, zegt Torsten Müller-Otvös, CEO van Rolls-Royce.
- Ook andere luxegoederen als superjachten, huizen en modeartikelen gaan hard, mede omdat miljardairs in de pandemie gezamenlijk biljoenen rijker werden.
Rolls-Royce heeft een recordverkoop behaald in 2021 door de sterfgevallen in de coronapandemie, zegt de CEO van de luxeautofabrikant Torsten Müller-Otvös.
“Nogal wat mensen waren er getuige van dat mensen in hun gemeenschap stierven aan Covid. Daardoor realiseerden ze zich dat het leven kort kan zijn en dat je beter nu kunt leven dan het uit te stellen tot een later tijdstip, vertelt hij aan The Financial Times.
Vorig jaar verkocht Rolls-Royce een recordaantal van 5.586 auto’s, zegt Müller-Otvös aan de krant. De verkopen werden aangedreven door het nieuwe Ghost-model van het bedrijf, evenals de Cullinan SUV. Beide auto’s hebben vanafprijzen van meer dan 300.000 dollar, omgerekend zo’n 261.600 euro.
Sinds het begin van de pandemie zijn ongeveer 5,5 miljoen mensen wereldwijd gestorven aan het coronavirus. In 2021 verdrievoudigde het aantal coronadoden en -besmettingen ten opzichte van het jaar ervoor.
Verschillende autofabrikanten hebben vorig jaar geprofiteerd van de toegenomen belangstelling voor luxeauto's. Ondanks een wereldwijd tekort aan computerchips bereikte de verkoop van luxeauto's in het eerste kwartaal van 2021 een record, omdat autofabrikanten als Mercedes Benz en BMW meer dan een half miljoen voertuigen verkochten, volgens Automotive News.
Luxeauto's waren niet de enige producten die tijdens de pandemie een stijging in de verkoop zagen. Vorige maand publiceerden adviesbureau Bain & Company en de Italiaanse brancheorganisatie voor luxemerken Fondazione Altagamma hun jaarlijkse rapport over de mondiale luxemarkt. Daaruit bleek dat de verkoop van persoonlijke luxegoederen het record van voor de pandemie zal overtreffen.
"De crisis markeert een keerpunt voor de luxe zoals we die kenden", aldus het rapport.
De brancheorganisatie zei dat de verkoop van luxeartikelen zoals auto's, persoonlijke goederen, fijne wijnen en luxe meubelen in 2021 het niveau van 2019 zal overschrijden.
Forbes: Miljardairs gezamenlijk 5,5 biljoen rijker
Tijdens de pandemie voegden de miljardairs van de wereld 5,5 biljoen dollar aan rijkdom toe, een stijging van 68 procent ten opzichte van 2019, blijkt uit gegevens van augustus van Forbes.
Terwijl 's werelds rijksten rijker werden, steeg de verkoop van superjachten en luxe huizen explosief. In oktober meldde The Los Angeles Times dat jachtbouwers zonder voorraad kwamen te zitten door de belangstelling voor superjachten. De verkoop van boten in de Verenigde Staten beleefde toen een piek in 13 jaar tijd.
Ook de verkoop van luxewoningen steeg. Meer dan veertig woningen in de VS werden verkocht voor meer dan 50 miljoen dollar, volgens Bloomberg. Een taxateur van luxe onroerend goed vertelde het financiële nieuwsplatform dat de stijging "ongekend" was.
"We hebben nog nooit zo'n groei gezien," zei Jonathan Miller, de CEO van Miller Samuel, een taxatiebedrijf voor onroerend goed in Beverly Hills.
Lees meer over luxeproducten:
- Komst Dior en Armani op de Dam maakt hart van Amsterdam nog meer luxeparadijs voor rijke buitenlandse toeristen
- Rolex groeide uit van een eenvoudig horloge voor de professional tot ’s werelds meest begeerde luxeartikel – dankzij een Zwitserse marketingdirecteur
- Russische miljardair tovert trouweiland van Jackie Kennedy en Aristotle Onassis om tot luxeresort. De kosten? €165 miljoen